Kiedy mowa o lekkich kołach XC, mało kto myśli o opcji aluminiowej.
W rzeczywistości jednak wysokiej klasy aluminium niemal nie
ustępuje karbonowi, jeżeli chodzi o niską masę, wytrzymałość i
odporność na uderzenia. A kiedy trafi we właściwe ręce, można z
niego wykonać koła idealne na zawody i codzienne treningi. Choć
przyznajmy szczerze, że powyższe wymagania spełniają prawie
wszystkie koła z włókna węglowego, ale tylko nieliczne z aluminium.
Control 29 są tu chlubnym wyjątkiem i przykładem tego, że stop
aluminium może zapewnić najlepsze możliwe osiągi.
Przede wszystkim Control 29 korzystają z całego szeregu
zaawansowanych technologii znanych z karbonowej wersji Control SL.
Mają ten sam kształt obręczy o szerokości wewnętrznej 25
milimetrów, która jako jedyna aluminiowa obręcz została wykonana
bez rantu w technologii Zero Bead Hook.
Design Zero Bead Hook zrywa ze starą zasadą, że obręcz górska musi
mieć rant, czyli wystający kilka milimetrów poza profil ściany
bocznej "haczyk", pod którym chowa się stopka opony. Rozwiązanie to
ma szereg zalet, ale też jedną dużą wadę - stanowi słaby punkt
obręczy, podatny na pęknięcie i wygięcie na skutek uderzenia.
Obręcz bez rantu może zostać wykonana z o wiele większą precyzją i
ma niższą masę z uwagi na brak konieczności stosowania wzmocnienia.
Dzięki temu koła aluminiowe mogą być nie tylko niemal równie mocne
jak karbonowe, ale również lżejsze od wielu modeli z włókna
węglowego. Główna zaleta designu Zero Bead Hook to wyeliminowanie
słabych punktów obręczy z rantem, który często się wygina i
powoduje przebicie opony po najechaniu na przeszkodę. Jeżeli jesteś
jednym z tych, którzy jeżdżą na sprzęcie z czterocalowym
zawieszeniem tak, jakby mieli do dyspozycji o połowę większy skok,
możesz wreszcie zacząć to robić nie martwiąc się o awarie.
W modelu Control 29 udało nam się połączyć niską masę z
niezawodnością i przystępną ceną. Każdą obręcz ręcznie łączymy z
aluminiową piastą z elementami wewnętrznymi DT Swiss (tył),
idealnie naciągając szprychy DT Swiss Revolution J-Bend i mocując
je nyplami Pro Lock. Konstrukcja pozwala stosować w obu kołach tej
samej długości szprychy. Wyznajemy starą zasadę, że koła najlepiej
składać ręcznie - w końcu doświadczony mechanik wyłapie więcej
niedoskonałości niż nawet najlepsza maszyna.
-
Typ obręczy: aluminiowe do opon z dętką, 2Bliss Ready, Zero Bead
Hook - bez rantu
-
Materiał obręczy: wytrzymały stop E5
-
Szerokość obręczy: wewnętrzna 25mm
-
Zaplot szprych przednich: na dwa krzyże
-
Zaplot szprych tylnych: na dwa krzyże
-
Liczba szprych: 28 przód, 28 tył
-
Typ szprych: DT Swiss Competition Race J-bend
-
Typ nypli: sześciokątne DT Swiss Alloy Pro Lock
-
Przednia piasta: ze stopu, sztywna oś 15mm, w zestawie nasadki
końcowe 19/31mm OD.
-
Tylna piasta: korpus ze stopu, obrabiany CNC, elementy wewnętrzne
DT Swiss 360, rozstaw 148 mm, SRAM XD.
-
Korpusy piast Roval Engineered J-bend pozwalają użyć tej samej
długości szprych z przodu i z tyłu.
-
Typ łożyska: uszczelnione maszynowe
-
Metoda składania: ręcznie
-
Każde koło w zestawie z podstawą wentyla ułatwiającą montaż opony
bezdętkowej.
-
Waga zestawu kołowego: 1690g